اطلاعلات و آمار بخش کشاورزی به هیچ ارگانی داده نخواهد شد

اطلاعلات و آمار بخش کشاورزی به هیچ ارگانی داده نخواهد شد

میهن نیوز-معاون آمار و اطلاعات رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان در نشست خبری که به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی برگزار شد با توجه به اهمیت بخش کشاورزی به موضوع سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ اشاره و تصریح کرد:به موجب قانون هرگز مجاز نیستیم از این اطلاعات در سازمان امور مالیاتی وحتی در مراجع قضایی و اداری استفاده شود.

به گزارش پایگاه خبری سیاسی میهن نیوز،ایرج امینی تصریح کرد: بر اساس قانون هر شخص ایرانی مکلف است به پرسش‌های مرکز آمار ایران پاسخ صحیح بدهد و این موضوع در آمارها کلی و عمومی استفاده خواهد شد و سازمان به موجب قانون مجاز نیست اطلاعات کشاورزی را در اختیار ارگانها و سازمانها قرار دهیم.

وی ادامه داد: وجود مسائلی از قبیل افزایش جمعیت، بحران آب، تغییرات اقلیمی، محدودیتهای اراضی کشاورزی، امنیت غذایی را با چالش روبه رو کرده و حل این چالشها نیازمند افزایش تولیدات کشاورزی و مدیریت صحیح محصولات پس از برداشت است و این امر با در اختیار داشتن آمار و اطلاعات باکیفیت و بهنگام میسر میشود.

امینی گفت: سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ ششمین سرشماری کشاورزی در کشور است و ۵ سرشماری قبلی در سالهای ۱۳۵۲، ۱۳۶۷، ۱۳۷۲، ۱۳۸۲، ۱۳۹۳ اجرا شده است. 

این مسوول افزود:اجرای این رویداد مهم آماری در کشور خارج از عهده یک سازمان است و برای اجرای آن سازمان سرشماری با فرمان رئیس جمهور و همکاری همه وزارتخانه ها شرکتها و موسسات دولتی در تامین ساختمان تجهیزات و امکانات و … تشکیل میشود.

 معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی زنجان اظهار کرد: سازمان سرشماری استان از دو ماه گذشته با تامین تجهیزات امکانات و نیروی انسانی از دستگاههای اجرایی و نیروهای آزاد تشکیل شده و آغاز به کارکرده است.

 وی افزود: سازمان اجرایی سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ استان با۳۵۰ نیرو انجام می دهد و نتایج این سرشماری در تابستان ۱۴۰۴ منتشر خواهد شد.

امینی گفت:اطلاعات سرشماری های اخیر با استفاده از تبلت جمع آوری میشود که این امر موجب افزایش دقت کاهش ساعات اجرایی و به تبع آن کاهش هزینه ها و مهمتر از همه سرعت استخراج و انتشار اطلاعات می شود 

وی افزود:در سرشماری کشاورزی ،۱۳۹۳ اطلاعات بیش از ۴ میلیون بهره بردار در کشور و بیش از ۸۳ هزار بهره بردار در استان جمع آوری شد که براساس نتایج سرشماری کشاورزی ،۱۳۹۳ ، ۹۹/۵ درصد بهره برداران در قالب خانوار فعالیت دارند و تنها ۰/۵ درصد بهره برداران در قالب شرکت های رسمی و موسسات عمومی فعالیت داشته اند.

به گفته امینی در استان زنجان ۱۱۲ هزار نفر در فعالیتهای کشاورزی فعالیت دارند.

وی با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد بهره برداران در سرشماری کشاورزی ۱۳۹۳ در مناطق روستایی شهرهای زنجان ابهر قیدار و دندی ساکن بوده اند تصریح کرد:دراین سرشماری شهرهایی که تعداد بهره برداران آنها ناچیز است سرشماری نشده و در زمان سرشماری تنها به بهره برداران که طی سال گذشته در این شهرها شناسایی شده اند مراجعه و اطلاعات آنها ثبت خواهد شد.

امینی با اشاره بر اینکه اجرای موفقیت آمیز سرشماری به دو عامل بستگی دارد افزود: تشکیل سازمان سرشماری ، جذب و آموزش نیروی کار آمد، تامین تجهیزات و امکانات پشتیبانی مناسب و نظارت بران وهمچنین تبلیغات،آگاه سازی واطلاع رسانی ،ایجاد انسجام و تعلق اجتماعی و فراهم آوردن زمینه مشارکت عمومی و ترسیم چشم انداز زیبا از آینده که با پاسخگویی صحیح و دقیق رقم خواهد خورد.

این مسوول آماری تصریح کرد: مرکز آمار ایران مرجع رسمی تولید و انتشار آمارهای رسمی است و هر آماری بدون تایید این مرجع آماری برای نظام برنامه ریزی و تصمیم گیری و سیاست گذاری سندیت ندارد بنابراین در اختیار داشتن دادههای درست منجر به سیاستگذاری برنامه ریزی و تصمیم گیری درست و در نهایت تحقق عدالت خواهد شد.

وی ادامه داد: توسعه پایدار کشورها همواره ارتباط مستقیمی با تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع و ارائه خدمات مطلوب به افراد جامعه دارد و در کشور ما، بخش کشاورزی تأمین‌کننده بخش قابل توجهی از مواد اولیه مورد نیاز بخش صنعت نظیر پوشاک، کیف و کفش، غذا و دارو می‌باشد و سهم قابل ملاحظه‌ای از بخش خدمات نظیر حمل‌ونقل، بازاریابی و توزیع، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی به بخش کشاورزی وابسته است. علاوه بر آن، اشتغال و معیشت بسیاری از افراد جامعه به‌ویژه در مناطق روستایی، عشایری و کم‌ برخوردار به‌طور مستقیم با این بخش مرتبط است. همچنین صادرات و واردات محصولات کشاورزی سهم به‌سزایی در تجارت خارجی کشور دارد و بخش قابل توجهی از نیازهای ارزی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

 

 

 

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *