بازگشت ۸۶ درصد از دانشآموزان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش در زنجان
میهن نیوز- معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش استان زنجان در جلسه شورای آموزش وپرورش که به ریاست صادقی استاندار زنجان برگزار شد گفت:بازگشت ۸۶ درصد از دانشآموزان بازمانده از تحصیل به چرخه آموزش در زنجان نشانگر اهمیت دادن به عدالت آموزشی است.
به گزارش پایگاه خبری سیاسی میهن نیوز ، فرحناز فتحی، معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش استان زنجان ، با اشاره به عملکرد مثبت آموزشوپرورش در شناسایی و جذب بازماندگان از تحصیل گفت: در سال تحصیلی ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴، اطلاعات مربوط به بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی، از طریق سامانه شهید محمودوند جمعآوری و پیگیری میشود که این سامانه مبنای اصلی تصمیمگیری در سطح وزارت آموزشوپرورش است.
وی افزود: در سال گذشته، از میان ۱۲۰ هزار و ۱۸۹ دانشآموز لازمالتعلیم، یکهزار و ۲۵ نفر ثبتنام نکرده بودند. دلایل این موضوع شامل مشکلات سیستمی، شرایط اقتصادی، عدم آگاهی خانوادهها و گاهی تمایل نداشتن والدین برای ثبتنام فرزندان خردسال خود بود.
فتحی تصریح کرد: با تلاش و پیگیری کارشناسان مناطق و نواحی، ۱۱۶ نفر از این دانشآموزان شناسایی و مجدداً به چرخه آموزش بازگردانده شدند. همچنین ۹۷ نفر از این گروه در دوره پیشدبستانی مشغول به تحصیل هستند و با تداوم حمایتها، پیشبینی میشود در سال تحصیلی جاری نیز به تحصیل رسمی بازگردند.
معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزشوپرورش استان زنجان خاطرنشان کرد: در مجموع، تاکنون ۷۷۹ نفر از بازماندگان معادل ۸۶ درصد، شناسایی و اقدامات لازم برای بازگشت آنان انجام شده است. این رقم نشاندهنده اهتمام مجموعه آموزشوپرورش در تحقق عدالت آموزشی و گسترش پوشش تحصیلی در سطح استان است.
وی در با اشاره به آمار تفکیکی بازماندگان در گروههای سنی مختلف گفت: در سنین ۶ تا ۱۱ سال، نرخ بازماندگی بین ۰.۵ تا ۲.۶ درصد متغیر است و روند کاهشی در مقایسه با سالهای گذشته نشاندهنده اثربخشی برنامههای اجرایی و پیگیریهای میدانی مدارس است. با استمرار همکاری خانوادهها و نهادهای حمایتی، هدف ما دستیابی به پوشش کامل تحصیلی در تمام مناطق استان است.
لزوم همافزایی دستگاهها برای کاهش بازماندگان از تحصیل در زنجان

معاون آموزش ابتدایی ادارهکل آموزش وپرورش استان زنجان در ادامه با تأکید بر ضرورت حمایت دستگاههای اجرایی و نهادهای حمایتی برای ساماندهی وضعیت دانشآموزان بازمانده از تحصیل گفت: فراهمسازی زیرساختهای مالی، رفاهی و هویتی از مهمترین پیششرطهای بازگشت این کودکان به چرخه آموزشی است.
فتحی ، با تشریح نیازها و برنامههای پیشروی دستگاه تعلیم و تربیت برای کاهش بازماندگان از تحصیل، بر نقش حمایتی سایر سازمانها تأکید کرد.
وی نخستین گام در این مسیر را تأمین اعتبار و حمایت مالی از خانوادههای نیازمند عنوان کرد و افزود: هزینههایی مانند ایابوذهاب، پوشاک و تجهیزات آموزشی برای برخی خانوادهها مانعی جدی در ادامه تحصیل فرزندان است. امیدواریم استانداری و نهادهای حمایتی در کاهش این دغدغهها همراه آموزشوپرورش باشند.
فتحی همچنین بر ضرورت تقویت مدارس شبانهروزی، عشایری و روستایی تأکید کرد و گفت: در برخی مدارس به دلیل کمبود امکانات، محیط آموزشی برای دانشآموزان جذابیت کافی ندارد و این موضوع میتواند زمینه بیمیلی به تحصیل را ایجاد کند. با کمک سازمان مدیریت و برنامهریزی، باید شرایط شادابسازی و تجهیز مدارس در مناطق محروم فراهم شود.
او در بخش دیگری از سخنان خود، خواستار همکاری ادارهکل ثبت احوال برای ارائه اطلاعات دقیق دانشآموزان در سن تحصیل شد و اظهار داشت: عدم دسترسی به اطلاعات بهروز سبب میشود شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل زمانبر شود. همچنین اطلاع از وضعیت کودکانی که فاقد شناسنامه هستند یا حاصل ازدواج مادر ایرانی با مرد غیرایرانیاند، اهمیت بالایی دارد.
معاون آموزش ابتدایی استان با قدردانی از حمایت استانداری و دادگستری در بازگرداندن چند کودک فاقد مدارک هویتی به مدرسه افزود: برخی خانوادهها به دلیل مشکلات اقتصادی یا اختلافات خانوادگی از ثبتنام فرزندان جلوگیری میکنند. در چنین مواردی، حمایت و پیگیری قضایی بسیار ضروری است تا حق آموزش از کودکان سلب نشود.
وی همچنین خواستار نقشآفرینی ادارهکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حمایت از سرپرستان بیکار یا دارای درآمد ناپایدار شد و استفاده از ظرفیت یارانهها برای الزام والدین به حضور فرزندان در مدارس را یکی از اقدامات مؤثر دانست.
فتحی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی میتواند با بهرهگیری از سامانههای سلامت، آمار دقیق کودکان ششساله وارد چرخه تحصیلی را در اختیار ما قرار دهد. این همکاری میتواند تا ۸۰ درصد در کاهش بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی اثرگذار باشد.
وی همچنین خواستار تداوم همکاری نهادهایی چون کمیته امداد، بهزیستی و نیروی انتظامی در شناسایی، حمایت و بازگرداندن دانشآموزان شد و نقش رسانهها بهویژه صداوسیما را در فرهنگسازی و آگاهسازی والدین، بسیار مهم دانست.
معاون آموزش ابتدایی در پایان تأکید کرد: آموزشوپرورش بهتنهایی قادر به حل کامل این مسئله نیست؛ اما با همراهی همه دستگاهها میتوان تضمین کرد که حتی یک کودک نیز از حق آموزش محروم نماند.



دیدگاهتان را بنویسید