بهره برداری از هفت پارک و فضای سبز در شهر زنجان

بهره برداری از هفت پارک و فضای سبز در شهر زنجان

آوای میهن نیوز – هفت پارک و فضای سبز در شهر زنجان با اعتباری بالغ بر حدود ۳۵۰ میلیارد ریال همزمان با هفته دفاع مقدس با حضور جمعی از مسوولان  از جمله شهردار زنجان وشورای اسلامی شهر به بهره برداری رسید.تاریخ انتشار:۴ مهرماه ۱۴۰۳
به گزارش پایگاه خبری میهن نیوز، همواره شهرها به‌عنوان کانون‌های تمرکز فعالیت و زندگی انسان‌ها به شمار می روند و  برای اینکه بتوانند پایداری خود را تنظیم کنند چاره‌ای جز پذیرش ساختار و کارکردی متأثر از سیستم‌های طبیعی ندارند. در این میان  پارک ها و فضاهای سبز شهری به‌عنوان جزء ضروری و لایفنک پیکره یگانه شهرها در متابولیسم آن‌ها نقش اساسی را دارا می‌باشد که کمبود آن‌ها می‌توانند اختلالات جدی در حیات شهرها به وجود آورد. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که فضاهای سبز شهری دارای بازدهی اجتماعی و اکولوژیکی هستند که مهم‌ترین اثر فضای سبز در شهرها، کارکردهای محیط زیستی یا بازدمی اکولوژیکی آن‌هاست که شهرها را برای زیست مساعد می‌سازد و با آثار مخرب گسترش صنعت و حمل‌ونقل مقابله می‌کند و موجب ارتقای کیفی در زندگی شهروندان می‌شود. اهمیت فضاهای سبز شهری تا بدان حد است که امروزه وجود این کاربری به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی جوامع به‌حساب می‌آید.
 مهم‌ترین اثرات فضای سبز در شهرها کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، تعدیل دما، افزایش رطوبت نسبی تلطیف هوا و جذب گردوغبار است. سایر اثرات فضای سبز در شهرها نسبی هستند ولی مجموعه اثرات فضای سبز حضور آن‌ها را در شهرها اجتناب‌ناپذیر می‌کند.
افزایش پارک‌ها و سرانه فضاهای سبز در شهر زنجان نشان می دهد شهردار زنجان در راستای اهمیت این موضوع با جدیت در گام برداشته است چرا که پارک ها وفضای سبز از زمان پیدایش شهرها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بودهو مزایای بسیاری برای مناطق و ساکنان آن‌ها در پی داشته است.

شهردار زنجان در آیین بهره برداری از هفت پارک و فضای سبز در شهر زنجان در جمع خبرنگاران، گفت: در دوره اخیر مدیریت شهری ۳۰ پارک و فضای سبز به شهر زنجان اضافه شد.

دکتر علیرضا فیروزفر با بیان اینکه این تعداد پارک در مجموع نزدیک به ۵۰ هکتار است، اضافه کرد: امروز ۶ پارک و یک قطعه فضای سبز با عنوان “طلوع” به بهره برداری رسید.

این مسوول ادامه داد: عملیات اجرایی این طرحها از اواخر سال گذشته آغاز شده بود که امسال با نصب تجهیزات تکمیل و افتتاح شد.

وی با بیان اینکه در کنار این اقدامات،طرح های دیگری نظیر بوستان شهر با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال احداث است، اضافه کرد: روند عملیات اجرایی این بوستان با تجدید قرارداد شتاب بیشتری خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه مجموعه فضای سبز شهر زنجان در ۲ سال گذشته رشد چشمگیری داشته است، اظهار داشت: سرانه فضای سبز شهر زنجان در سال ۱۴۰۱ از ۱۴.۲ متر مربع به ۱۵.۸ دهم متر مربع رسیده است.

این مسئول با اشاره به اینکه در زمان بیماری کرونا با رها شدگی پارک ها مواجه شده بودیم، افزود: حدود ۸۰ درصد مبلمان و تجهیزات پارک ها از بین رفته بود که از سال ۱۴۰۱ به مرور پارک ها مورد تعمیر و تجهیز قرار گرفت.

این مسوول شهری با تاکید بر اینکه این میزان سرانه فضای سبز، عدد قابل قبولی برای شهر زنجان است، گفت: بر این اساس شهر زنجان جزو سرانه های بالا از نظر فضای سبز در کشور محسوب می شود.

وی با بیان اینکه شهرداری، احداث و افتتاح پارک را در مناطق مختلف شهری مورد توجه قرار داده است، گفت: این مساله مهم در مناطق شهری به صورت متوازن دیده شده است.

فیروزفر با تاکید بر اینکه در این خصوص اولوبت بندی خاصی برای شهر نداریم، گفت: تلاش کرده ایم انجام چنین اقدام مهمی در نقاط محروم شهر بیشتر لحاظ شود و از سوی دیگر استاندارد سازی پارک ها در طی دو سال اخیر انجام شده و در طی این مدت ۷۰ درصد پارک ها در سطح شهر زنجان استاندارد سازی شده است.

شهردار زنجان با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم شهرداری مهار فاضلاب در حاشیه زنجانرود است، ابراز امیدواری کرد:ساحل سازی زنجانرود نیز سال آینده آغاز خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت احداث پارک خبرنگار، گفت: این پروژه برعهده شهرداری نبوده و متولی آن اداره کل راه و شهرسازی است که طبق توافق صورت گرفته قرار شد شهرداری زنجان در قبال دریافت زمین کار احداث پارک را انجام دهد.

فیروزفر گفت: با توجه به اینکه در تحویل زمین ها تاخیر شد ما مجددا از اداره کل راه و شهرسازی درخواست کردیم که کار احداث این پارک را برعهده بگیرد.

 
هدفگذاری احداث پارک و فضای سبز شهری در شهرک های اقماری زنجان

رییس شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این آیین بهره برداری با بیان اینکه احداث پارک و فضای سبز شهری در شهرک های اقماری زنجان هدفگذاری شده است، افزود:به این موضوع به ویژه در مناطق محروم و کمتر برخوردار توجه شده است.

منصور مرادلو با بیان اینکه برای افزایش شمار پارک ها و فضای سبز شهری در مدت سه سال گذشته اقدام شده است، گفت: این پروژه ها بیشتر در حاشیه شهر لحاظ شده است.

این مسوول ابراز امیدواری کرد: طرح بوستان شهر نیز در زمینی به مساحت هفت هکتار اجرا شده که طی ماه های آینده تکمیل می شود و در اختیار شهروندان منطقه “بی سیم” قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: این موضوع نشان می دهد گام های بسیاری خوبی از سوی شورا و شهرداری برای تکمیل سرانه فضای سبز شهری انجام گرفته و اعتبارات لازم در این زمینه هزینه شده است.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: هم اکنون در مناطقی نظیر شهرک پونک به لحاظ فضای سبز مشکلاتی وجود دارد، هرچند در منطقه گلشهر در این زمینه تلاش های خوبی از سوی شهرداری زنجان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه باید کاربری فضای سبز شهری در شهرک های اقماری در حال احداث دیده شود، گفت: با پیگیری حوزه معاونت شهرسازی و عمرانی مناطق شهرداری درخواست های مردمی در این زمینه مد نظر قرار گرفته است.

این مسوول خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی ها تلاش می شود تا پایان دوره ششم شورا شمار زمین های بازی، ورزشی و زمین های بازی کودکان افزایش یابد که احترام به گروه های هدف است.

مرادولو، یکی از رویکردهای مهم شورای ششم را کاهش کاشت چمن عنوان کرد و گفت: این رویکرد صرفه جویی ۲۵ درصدی در مصرف آب و همچنین نیروی انسانی را به دنبال داشته است.

از هفت پارک و فضای سبز که بهره برداری رسید شامل :

پارک دانشور

این پارک در محله بیسیم با اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال با مساحت ۱۷ هزار متر مربع در مدت زمان شش ماه به بهره‌برداری رسید.

پارک محلی صدرا

این پارک نیز در کوی صدرا در مدت زمان ۹ ماه با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال در محیطی به وسعت ۱۴ هزار متر مربع افتتاح شد.

پارک شاهد

پارک شاهد زنجان هم در منطقه سرجنگلداری در مدت زمان ۲ ماه در مساحتی بالغ بر ۵ هزار متر مربع با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال افتتاح شد.

پارک بهار۲

پارک بهار۲  نیزدر خیابان بهار ۲ شهرک بهارستان در مدت زمان ۵ ماه با اعتباری بالغ بر ۴۲ میلیارد  ریال افتتاح شد.

پارک طلوع

این پارک  هم در خیابان طلوع شرقی واقع در شهرک گلشهر کاظمیه بالغ بر اعتبار ۹ میلیارد ریال در فضای یک هزار متر مربع در مدت زمان ۲ ماه آماده بهره‌برداری و امروز افتتاح شد.

پارک محلی شهر آرا

این پارک  نیز در کوی شهرآرا قرار دارد و در فضایی به وسعت ۹ هزار متر مربع با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد ریال افتتاح شد. مدت زمان اجرای این پروژه شش ماه بود.

پارک حقیقت

پارک حقیقت هم در خیابان حقیقت واقع در شهرک گلشهر کاظمیه قرار دارد. این پارک با اعتباری ۱۴۵ میلیارد ریال در فضای ۲۳۵۰‌متر مربع افتتاح شد.

 

 

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *