برخی دستگاه‌ها از اجرای کامل مصوبات شورای آموزش و پرورش امتناع می کنند

📅 تاریخ: 7 بهمن 1403 - 18:35 | ✍️ اقدام کننده: مهران حبیبی | 🆔 کد خبر: 21463 | 📢 منتشرکننده: آوای میهن نیوز

برخی دستگاه‌ها از اجرای کامل مصوبات شورای آموزش و پرورش امتناع می کنند

میهن نیوز- جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان با حضور استاندار برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری سیاسی میهن نیوز ،جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان با حضور سید محسن صادقی، استاندار زنجان، اعضای شورای آموزش و پرورش استان،  برگزار گردید.
در ابتدای جلسه، مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان ضمن عرض تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام موسی کاظم (ع)، از حضور  اعضای شورا، معلمان ایثارگر، مدیران کل و فرمانداران تقدیر و تشکر کرد.
ذبیح اله تاراسی  همچنین ضمن تقدیر از تلاش‌های بی‌وقفه معلمان و مدیران ایثارگر که در سخت‌ترین شرایط همواره چراغ علم و اخلاق را در مدارس روشن نگه داشتند، افزود: از مشارکت فعال نهادهای دولتی و غیردولتی، خیرین مدرسه‌ساز و متخصصین حوزه تعلیم و تربیت که بدون هیچ‌گونه چشم‌داشتی در این مسیر قدم برداشته‌اند، نیز تشکر می نمایم.
وی با اشاره به اهداف عالی آموزش و پرورش، خاطرنشان کرد: این وزارتخانه می‌تواند الگویی برای تربیت نسلی آگاه، مسئولیت‌پذیر و خلاق باشد.
تاراسی در ادامه گفت: جلسه شورای آموزش و پرورش استان به‌هیچ‌عنوان تنها یک جلسه اداری نیست، بلکه یک میثاق برای ساختن آینده آموزش و پرورش و دانش‌آموزان استان است.
وی با اشاره به اهمیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، توضیح داد: در راستای گفتمان‌سازی این سند، در هر جلسه شورای آموزش و پرورش، بخش‌هایی از این سند برای اعضا قرائت می‌شود تا بر اهمیت آن تاکید گردد.
در ادامه، گزارشی از عملکرد شورای آموزش و پرورش استان در سال‌های گذشته ارائه شد.
مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان در این خصوص گفت:در سال ۱۴۰۲ تعداد جلسات شورای آموزش و پرورش به سه جلسه کاهش یافت که این امر نشان‌دهنده پایین‌ترین تعداد جلسات در سطح کشور بودو در این مدت، از مجموع ۳۹ مصوبه در زمینه‌های مختلف آموزشی، پرورشی، تربیت بدنی، عمرانی و پشتیبانی، ۲۹ مصوبه به مرحله اجرا درآمده و ده مصوبه دیگر در حال پیگیری است.
وی ادامه داد:همچنین در سال ۱۴.۳، تعداد جلسات شورای آموزش و پرورش افزایش یافته و چهار جلسه برگزار شد. در این مدت، از مجموع ۵۰ مصوبه، ۳۸ مصوبه اجرایی شده و ۱۲ مصوبه همچنان در دست پیگیری است.
تاراسی سپس به جلسات شوراهای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان، اشاره کرد و افزود: در سال ۱۴.۲، مجموعاً ۸۲ جلسه در شهرستان‌ها و مناطق مختلف استان برگزار شد که ۵۰۹ مصوبه به تصویب رسید و از این میان، ۲۸۵ مصوبه به مرحله اجرا درآمد. همچنین در سال ۱۴.۳، از مجموع ۵۸ جلسه برگزار شده، ۳۹۵ مصوبه به تصویب رسید که ۲۳۸ مصوبه اجرایی شده و ۱۵۷ مصوبه هنوز در حال پیگیری است.
وی در ادامه  این جلسه همچنین به رتبه‌بندی شهرستان‌ها در زمینه اجرای مصوبات شوراها اشاره کرد وگفت: بر اساس این رتبه‌بندی، شهرستان خدابنده از نظر کیفیت و کمیت مصوبات اجرایی، رتبه اول را به خود اختصاص داد. شهرستان زنجان در رتبه دوم و منطقه افشار در رتبه سوم قرار گرفتند.
این مسوول به آسیب‌شناسی شورای آموزش و پرورش استان پرداخت و از نقاط قوت و ضعف آن سخن گفت و ادامه داد: از جمله نقاط قوت شورا، می‌توان به هم‌افزایی فکری بین اعضای شورا، اساتید و همکاری برخی دستگاه‌ها نظیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تبلیغات اسلامی، ثبت احوال و ستاد اقامه نماز اشاره کرد که در اجرای مصوبات شورای آموزش و پرورش به کمک آمده‌اند.
وی در عین حال برخی از چالش‌ها و نقاط ضعف شورا را نیز مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت:از جمله مشکلات مطرح شده، عدم برگزاری جلسات ماهانه شوراها در استان و شهرستان‌ها بود که طبق ماده ۶ قانون تشکیل شورای آموزش و پرورش باید هر ماه یک جلسه برگزار می‌شد. همچنین برخی دستگاه‌ها از تعامل کافی با آموزش و پرورش برای اجرای کامل مصوبات شوراها امتناع کرده‌اند. همچنین عدم حضور برخی مدیران دستگاه‌ها در جلسات شورا به‌عنوان یک مشکل جدی مطرح شد.
در پایان، پیشنهادات و درخواست‌هایی برای بهبود عملکرد شورا ارائه شد. از جمله این درخواست‌ها، الزام دستگاه‌ها به اجرای کامل مصوبات شورا و ارائه گزارش‌های دقیق از سوی نهادهای مربوط به استانداری بود. همچنین درخواست شد تا با تاکید و پشتیبانی استانداری، تمامی دستگاه‌ها با آموزش و پرورش همکاری بیشتری داشته باشند تا با تحقق کامل اهداف شورای آموزش و پرورش، نسل آینده با تعلیمات بهتر و مستحکم‌تری تربیت شود.

در خاتمه، سخنران از هدایت دلسوزانه استاندار محترم و همدلی اعضای شورای آموزش و پرورش استان برای تحقق اهداف آموزشی و پرورشی ابراز امیدواری کرد و افزود که با همکاری تمامی نهادها، آموزش و پرورش استان نه تنها پاسخگوی نیازهای امروز بلکه می‌تواند پیشگام در تربیت نسل آینده باشد.

Share this post