سرشماری ها اولین گام برای توسعه کشورها هستند

سرشماری ها اولین گام برای توسعه کشورها هستند

میهن نیوز-رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت:سرشماری ها مهمترین رویداد آماری هر کشوری به شمار می روند که همواره تاثیر بسزایی در توسعه استان و کشور دارد و سرشماری ها اولین قدم برای توسعه کشورها به شمار می روند.

احمد خداوردی در نشست خبری که به مناسبت روز آمار و برنامه‌ریزی برگزار شد با توجه به اهمیت بخش کشاورزی به موضوع سرشماری عمومی کشاورزی ۱۴۰۳ اشاره و تصریح کرد: تصمیم‌سازی مناسب، هدف‌گذاری صحیح، برنامه‌ریزی دقیق، اجرای موفق و نظارت و ارزیابی در این بخش نیازمند وجود داده‌های باکیفیت و بهنگام در پایین‌ترین سطوح جغرافیایی است که تنها از طریق سرشماری عمومی کشاورزی به دست خواهد آمد.

وی ادامه‌داد: انجام سرشماری ها برای توسعه کشورها یک امر حیاتی هستند و همانطوری که خودشناسی اولین قدم برای رشد و شکوفایی انسانهاست سرشماری ها اولین قدم برای توسعه کشورها هستند.

خداوردی با تاکید بر آمار و اطلاعات حاصل از سرشماری ها یاد آور شد: سرشماری ها در شناسایی مزیت ،مناطق تدوین برنامه های آموزشی تامین امنیت جان و مال مردم توزیع عادلانه خدمات در ،مناطق مدیریت بحرانها بهبود سیستمهای تولید و توزیع اصلاح سیاستها و قوانین و … مورد استفاده قرار میگیرند.

 وی گفت: سرشماری ها در موضوعات مختلف طراحی و اجرا میشوند که سرشماریهای نفوس و مسکن و کشاورزی جزو مهمترین سرشماریها هستند.

رئیس  سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان افزود: سرشماری ها بدلیل هزینه بالای آنها معمولا در مقاطع زمانی ده ساله اجرا میشوند و در سالهای بین سرشماری با استفاده از نتایج حاصل از سرشماری و به کمک سایر تکنیکهای آماری از جمله آمارگیری برای برآوردها و پیش بینی ها استفاده میشود. 

این مسوول آماری داشتن اطلاعات دقیق در سطوح کوچک جغرافیایی از جمله آبادیها و شهرها و … را موثر دانست و افزود: تنها با اجرای سرشماری ها اطلاعات دقیقی بدست می آید واجرای سرشماریها برای نظام برنامه ریزی بویژه برنامه ریزی منطقه ای حیاتی است.

وی اجرای مهمترین رویداد آماری سال ۱۴۰۳ را سرشماری عمومی کشاورزی دانست که از تاریخ ۱۲ آبان تا ۲۶ آذر به مدت ۴۵ روز اجرا خواهد شد و ادامه داد: در این سر شماری از دستگاهها و ارگانهای مختلف استفاده می شود.

خداوردی تصریح کرد: در بخش کشاورزی کمترین اطلاعات آماری را داریم، لذا آمارهای پایه بخش ،کشاورزی فهرست بهره برداران کشاورزی و اطلاعات بهره برداریهای کشاورزی از این سرشماری بدست می آید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان تصریح کرد: نتایج این سرشماری نشان دهنده اقدامات و عملکرد و تغییرات بخش کشاورزی طی ده سال گذشته در سطح آبادیها، شهرستانها استان و کشور است.

این مسوول آماری با اشاره به اینکه طرح های آماری گوناگون در زمینه فعالیتهای کشاورزی انجام می شود تصریح کرد: زراعت ،باغداری پرورش قارچ، پرورش آبزیان ، پرورش دام سبک و سنگین، زنبورداری، پرورش کرم ابریشم، پرورش طیور و … طی ده سال آینده با استفاده از فهرست بهره برداران بدست آمده از این سرشماری طراحی و اجرا خواهند شد.

خداوردی گفت:توسعه پایدار کشورها ارتباط مستقیمی با امنیت غذایی و تامین سایر نیازهای افراد جامعه از قبیل ،دارو ،پوشاک کیف و کفش و … دارد و امنیت غذایی براساس تعریف سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد FAO یعنی دسترسی همه افراد به غذای کافی سالم و مغذی .۱۳ سهم قابل ملاحضه ای از سایر فعالیتهایس بخش خدمات و صنعت از قبیل حمل و نقل بازاریابی و توزیع عمده فروشی و خرده فروشی و … و معیشت بسیاری از افراد جامعه به بخش کشاورزی وابسته است.

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *