در حوزه آسیب‌های اجتماعی کارهای نمایشی و رسانه‌ای باعث انحراف می شود

📅 تاریخ: 23 فروردین 1404 - 21:49 | ✍️ اقدام کننده: مهران حبیبی | 🆔 کد خبر: 21797 | 📢 منتشرکننده: آوای میهن نیوز

استاندار زنجان در جلسه شورای آموزش و پرورش:

در حوزه آسیب‌های اجتماعی کارهای نمایشی و رسانه‌ای باعث انحراف می شود

میهن نیوز-استاندار زنجان در اولین جلسه شورای آموزش و پرورش در سال جدید با اشاره به اینکه برای موفق نشان دادن در حوزه آسیب‌های اجتماعی کارهای نمایشی و رسانه‌ای باعث انحراف می شود گفت:در این زمینه آموزش و پرورش، پژوهشی در راستای اقدامات انجام شده در ده سال گذشته را مورد بررسی قرار دهند واگر موفقیتی حاصل نشده از هزینه کردن بیشتر صرف نظر شود و اقدامات جدیدی آغاز شود.
به گزارش پایگاه خبری سیاسی میهن نیوز، سید محسن صادقی با اشاره به برگزاری مراسم هفته معلم و ضرورت توجه ویژه به نقش معلمان در صنعت تعلیم و تربیت، تصریح کرد: هفته معلم امسال باید به گونه‌ای متفاوت از سال‌های گذشته برگزار شود.
سید محسن صادقی گفت: برنامه‌های این هفته باید فراتر از کارهای کلیشه‌ای و تکراری باشند و باید با مشارکت معلمان، برنامه‌های نوآورانه‌ای طراحی کنیم که هم در حوزه پژوهش و هم در ابعاد مختلف زندگی معلمان شامل مهارت‌های حرفه‌ای و اجتماعی تأثیرگذار باشد.
وی افزود :ما همواره نیازمند نوآوری در کارها هستیم و این موضوع باید با معلمین به اشتراک گذاشته شود و قبل از شروع هفته معلم در قالب سامانه ای نظرات جامعه معلمین در سطح استان دریافت گردد که ما چه برنامه‌هایی را می‌توانیم برگزار کنیم که متفاوت باشد.
استاندار زنجان ادامه داد: مثلاً در این هفته می توانیم برنامه‌ های متعددی مانند؛ معلم از نگاه دانش آموزان، معلم نمونه از نگاه همسر و فرزندانش، معلم در حوزه پژوهش، معلم در حوزه پرورشی و یا معرفت دینی، معلم در مهارت‌های حرفه‌ای، توجه به زندگی یک معلم موفق در استان و… برگزار کنیم، البته به نظر می‌رسد که تقریباً برنامه‌هایی که در زمان حاضر وجود دارد برنامه‌هایی است که مدام در حال تکرار شدن است و تأثیرگذاری آنها تا حد زیادی کاهش داشته باشد.
وی در ادامه به کمبود فضای آموزشی در استان اشاره کرد و افزود: در استان زنجان به ۷۰ مدرسه ۱۲ کلاسه و ۲۰ مدرسه شش کلاسه نیاز داریم که برای جبران این کمبود، به یک نهضت مدرسه‌سازی و جهش جبرانی نیازمندیم و باید از منابع مالی جدید و خیرین در این زمینه استفاده کنیم.
نماینده عالی دولت در استان زنجان همچنین به برنامه‌های مربوط به حفظ و نگهداری فضاهای آموزشی و کیفیت ظاهری مدارس اشاره کرد و افزود: همواره لزوم تمرکز بر سلامت روانی معلمان و دانش‌آموزان در این فضاها مورد تاکید است.
صادقی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس پرداخت و اظهار داشت: آموزش و پرورش ظرفیت بسیار بالایی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دارد چرا که دانش‌آموزان ۸ ساعت در روز تحت آموزش هستند و از این رو باید اقدامات پیشگیرانه به گونه‌ای طراحی شوند که انگیزه ارتکاب انحرافات در آنان کاهش یابد.
وی با اشاره براینکه فقر آماری یکی از مشکلات اصلی حوزه پیشگیری و آسیب‌های اجتماعی است بر لزوم دقت و صحت آماری در حوزه آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و افزود: آمار دقیق، اساس برنامه‌ریزی‌های اجتماعی است اما متاسفانه بسیاری از اوقات با فقر آماری مواجه هستیم که این مسئله می‌تواند برنامه‌ریزی‌های پیشگیرانه را با مشکل مواجه کند.

استاندار زنجان با اشاره به ضرورت همکاری دستگاه‌های مختلف برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس، از شهرداری‌ها، دادگستری و نیروی انتظامی خواست که در این زمینه با آموزش و پرورش همکاری کنند.
وی گفت: از صدا و سیمای استان و همچنین وزارت ورزش و جوانان درخواست داریم که در زمینه ایجاد نشاط عمومی و برنامه‌های ورزشی برای دانش‌آموزان کمک کنند.
صادقی در قسمت دیگری از سخنان خود به چند پیشنهاد اجرایی اشاره کرد و افزود: باید برنامه‌ریزی‌هایی برای ارتقای آگاهی‌ها و توانمندی‌های حقوقی و اجتماعی دانش‌آموزان در مدارس داشته باشیم و همچنین، باید آسیب‌های اجتماعی در مدارس به دقت پایش و ارزیابی شوند تا بتوانیم بر اساس نتایج آن‌ها، اقدامات اصلاحی انجام دهیم.
وی با انتقاد از کارهای نمایشی آموزش و پرورش تاکید کرد: برای موفقیت در این زمینه، باید دستگاه‌های اجرایی همکاری فعال داشته باشند و از هر گونه کارهای نمایشی که اثربخشی ندارد، اجتناب شود.
صادقی در پایان با دعوت از تمامی دستگاه‌ها و مسئولان برای همکاری در این حوزه، گفت: باید با تمرکز بر اولویت‌ها و استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی موجود، به حل مشکلات آسیب‌های اجتماعی و بهبود وضعیت آموزشی استان بپردازیم لذا این وظیفه‌ای است که بر عهده تمامی دستگاه‌ها و مسئولان قرار دارد.

Share this post